Tilbake
Xio Xioa Fan
Xio Xioa Fan
Xio Xioa Fan
Xio Xioa Fan
Xio Xioa Fan
Xio Xioa Fan
Xio Xioa Fan
Xio Xioa Fan

MONKEY KING

Vi tar samarbeidet med Kina til nye høyder når vi utvider en norsk trio med 7 kinesiske musikerer. Erhu, pipa, guzheng, yang qin, zhong ruan og kinesiske bambusfløyter er instrumenter som skal spilles på når kinesiske folkemusikerer fra byen Guangzhou kommer på besøk til Akershus.

Læreplanmål

Fra Læreplan i musikk - Læreplankode: MUS1-01

Musikalsk mangfold og sjangerbredde.

Samisk og norsk musikk, andre kulturers folkemusikk, kunstmusikk og ulike former for improvisert og rytmisk musikk inngår i musikkfaget.

Det er derfor en forutsetning for å oppfylle formålet med faget at man innenfor alle hovedområdene på alle trinn arbeider med sjangerbredde og musikalsk mangfold.
Slik kan holdninger til å møte ulike musikalske uttrykk med åpenhet og nysgjerrighet utvikles. I et flerkulturelt samfunn kan faget medvirke til positiv identitetsdanning gjennom å fremme tilhørighet til ens egen kultur og kulturarv, toleranse og respekt for andres kultur og forståelse for musikkens betydning som kulturbærer og verdiskaper lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

 

Kompetansemål - Etter 2.trinn LYTTE Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

· samtale om hva som er særegent for et musikkstykke, og hvilke assosiasjoner det kan gi

 · samtale om egen bruk av musikk og egen musikksmak

Kompetansemål - Etter 4. årstrinn LYTTE Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

· gjenkjenne og beskrive klang, melodi, rytme, dynamikk, tempo og form

· gjenkjenne norsk og samisk folkemusikk og folkemusikk fra andre kulturer

· gjenkjenne lyden av og navngi sentrale blåse-, strenge- og slagverkinstrumenter

· gjøre rede for egne musikkopplevelser, om ulik bruk av musikk og ulike funksjoner musikk kan ha

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Akershus fylkeskommune, kulturseksjonen, DKS-enheten

Om kunstner / utøver / gruppe

Publikumskommentarer